Autizmus Graduális Kurzus

2015-2016, ősz (AOSHUM391_1M)

Leírás

A kurzus ebben a félévben elmarad. A következő, 2016/17-es őszi félévtől előreláthatólag a IV. éves hallgatók számára is elérhető lesz.

 

Az autizmus egy olyan idegi-fejlődési rendellenesség, amelyre a szociális, kommunikációs kognitív készségek minőségi fejlődési zavara, valamint repetitív és restriktív mozgás jellemző. Az autizmus gyakorlatilag a születéstől fennálló állapot, de gyakran a diagnosztizálásig évek telhetnek el a késői vagy helytelen felismerés miatt. Mivel az autizmus jelenlegi ismereteink szerint nem gyógyítható, így az egyetlen út a korai felismerés és a mielőbbi készségfejlesztő programok elkezdése lenne, ami az autizmusban szenvedő gyermekek helyzetén sokat tudna segíteni.

 

A kurzus egyik célja, hogy olyan alapvető ismeretet adjon az autizmus morfológiai, fejlődéstani, genetikai hátterének részletesebb megértéséhez és az ezen okok által kiváltott tünetek korai felismeréséhez azoknak a leendő orvosoknak, akik a jövőben gyermekgyógyászattal, gyerek – és ifjúságpszichiátriával, valamit családorvoslással szeretnének foglalkozni. A kurzus emellett mindennapokban használható információt adna a más szakirányt választó orvostanhallgatók számára is, akik akár széles szakmai körökben is hasznosíthatnák a kurzus során megszerzett tudásanyagot.

 

A kurzus másik célja a figyelemfelkeltés, aminek segítségével a leendő orvos generáció odafigyelne a szülők által elmondott jelekre vagy a környezetükben lévő „furcsa” viselkedésű gyerekekre és ennek alapján legalább felmerüljön bennük az autizmus, mint esteleges kórkép lehetősége, így a szülőket időben megfelelő szakemberhez tudnák irányítani lerövidítvén azt a holtidőt, ami a születés és a legkorábban megadható fejlesztés megkezdése között eltelne. Mindez lehetővé tenné az autizmusban szenvedő emberek minél sikeresebb jövőbeni integrációját, munkába állításának lehetőségeit a magyar populációban.

 

A tananyag elsajátításához felhasználható jegyzetek, tankönyvek, segédletek és szakirodalom:

  1. Fred R. Volkmar – Lisa A. Wiesner: Az autizmus kézikönyve
  2. Balázs Anna: Az autizmus korszerű szemlélete
  3. Janoch Mónika: problémás viselkedések megelőzése és kezelése autizmus spektrum zavarokban
  4. Előadások anyaga

 

Általános Orvostudományi Kar (ÁOK)

Fogorvostudományi Kar (FOK)

Gyógyszerésztudományi Kar (GYTK)

Egészségügyi Közszolgálati Kar (EKK)

Doktori Iskola (PhD)

Posztgraduális képzések (PG)